www.balticmarinenews.lv                                                                                                                                                                                                                                                   Foto: H.Sulainis

16.11.2016.

                             Grāmatas “Ilustrētā Latvijas dzelzceļa vēsture” atvēršanas svētki.


 Noslēdzot dzelzceļa līnijas Dinaburga-Rīga 155.gadadienai veltīto pasākumu ciklu, "Latvijas dzelzceļš" (LDz) 15.novembrī iepazīstināja ar vēsturiskajam notikumam veltīto grāmatu "Ilustrētā Latvijas dzelzceļa vēsture".

"Ilustrētā dzelzceļa vēsture" aizraujošā veidā stāsta par dzelzceļa lomu reģiona ekonomikas un tautsaimniecības attīstībā. Ar šo grāmatu lasītājs dosies ceļojumā 155 gadu senā pagātnē un iepazīs dzelzceļu ar efektīvu attēlu un interesantu detaļu starpniecību. LDz dāvinās pa vienam grāmatas eksemplāram ikvienai Latvijas sākumskolai, pamatskolai un vidusskolai.

"Pirmās dzelzceļa līnijas izveidošana un dzelzceļa turpmākā attīstība lielā mērā noteica ne tikai Latvijas dzelzceļa, bet mūsu valsts turpmāko izaugsmi. Gan Latvijas dzelzceļam, gan Latvijai ir ļoti raiba un interesanta vēsture, par kuru vērts zināt arī mūsu jaunajai paaudzei.

Tāpēc šī gada laikā esam organizējuši virkni izglītojošu un iesaistošu aktivitāšu visiem interesentiem, ko šodien noslēdzam ar nākotnē paliekošu vērtību - atraktīvā veidā apkopotas un atspoguļotu dzelzceļa vēstures grāmatu," pastāstīja LDz prezidents Edvīns Bērziņš.

Grāmatas koncepcijas un teksta autors ir Latvijas dzelzceļa vēstures un industriālā mantojuma eksperts Toms Altbergs, līdzautore un redaktore - Aiva Lapiņa.

Izdevums ir unikāla vēstures liecība par dzelzceļa attīstību Latvijā 155 gadu garumā, tajā iekļautā informācija ir bagātīgi ilustrēta ar fotomateriāliem, daudzi no tiem publicēti pirmo reizi. "Mūsdienās esam pieraduši, ka teju jebkurš var kvalitatīvi iemūžināt kādu neaizmirstamu mirkli ar savu mobilo tālruni vai veikalā brīvi nopērkamu profesionāla fotogrāfa aprīkojumu, kas ļauj īsā mirklī uzņemt simtiem kadru un pēc tam atlasīt tikai dažus labākos. Pirms 150, 100 un pat vēl pirms 20 gadiem šādu iespēju nebija - fotogrāfam parasti tika dota tikai viena iespēja iemūžināt kādu būtisku vēstures notikumu. It kā vienkāršas, statiskas ainavas nofotografēšana varēja aizņemt daudzas stundas vai pat dienas. Tāpēc teju jebkurš grāmatā redzamais attēls ir uztverams kā vienreizējs, unikāls foto," stāsta T.Altbergs

Šī grāmata ir uzskatāma par visaptveroša Latvijas dzelzceļa vēstures pētījuma starprezultātu, jo mūsu dzelzceļa vēsturē aizvien ir kādi "baltie plankumi", turklāt pati dzelzceļa nozare turpina attīstīties. Šodienas notikumi jau rīt būs vēsture, un par tiem droši vien vēstīs jau nākamās publikācijas par nozares vēsturi.

Grāmata veidota LDz un žurnāla "Ilustrētā Pasaules Vēsture" sadarbības projekta ietvaros. Grāmatas vizualizācijā galvenokārt izmantoti Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja krājuma priekšmeti, kā arī unikāli attēli no dažādu valstu muzeju fondiem un privātkolekcijām.

Grāmatas oficiālā klajā laišana dažas dienas pirms Latvijas Republikas pasludināšanas 98. gadadienas atgādina, ka šāda valsts nebūtu varējusi rasties bez 1861. gada 12. septembrī atklātā dzelzceļa starp toreizējās Krievijas impērijas Vidzemes guberņas oficiāli galveno pilsētu Rīgu un Vitebskas guberņas lielāko, bet ne galveno pilsētu Dinaburgu. Kopš 1868. gada tādas pašas funkcijas Latvijas veidošanā pildīja Rīgas-Jelgavas dzelzceļš starp Vidzemes un Kurzemes guberņu galvenajām pilsētām. Ciešā saistība starp Latvijas valsti, Latvijas teritoriju un šajā teritorijā būvēto, bet arī ārdīto dzelzceļu ir saglabājusies līdz pat šai dienai. Izdotā grāmata kārtējo reizi apliecina, cik nosacītas ir robežas starp ilustrēto Latvijas dzelzceļa vēsturi un ilustrēto Latvijas vēsturi.

Attēli nodrošina iespēju grāmatā atrast to, ko varbūt pat paši grāmatas autori šajos attēlos nav pamanījuši.

Grāmatas atvēršanas svētkos LDz prezidents Edvīns Bērziņš dalījās ar pozitīviem iespaidiem, ar kādiem viņa ārzemju partneri uzņem faktu, ka vilcieni pa Latviju kursē jau 155 gadus. Tas patiešām liecina par Latvijas iedzīvotāju paaudžu pēctecībā izkoptām prasmēm nodrošināt vilcienu kustību un risināt vēl daudzus citus tehniskos uzdevumus. E. Bērziņš un viņa kolēģi noteikti pratīs izmantot Ilustrēto Latvijas dzelzceļa vēsturi, lai šo iespaidu vēl vairāk paspilgtinātu kaut vai uz sakariem ar Latviju iznākušajiem ķīniešu dzelzceļniekiem, kuri sapratīs grāmatas vēstījumu ne tikai bez latviešu, bet arī bez angļu valodas zināšanām.

Grāmata nopērkama Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā Uzvaras bulvārī 2A, Rīgā (http://railwaymuseum.lv/).

DSC08547 DSC08548 DSC08549 DSC08552 DSC08553 DSC08557 DSC08558 DSC08559 DSC08560 DSC08562 DSC08563 DSC08565 DSC08566 DSC08567 DSC08568 DSC08569 DSC08570 DSC08571 DSC08573 DSC08574 DSC08575 DSC08576 DSC08577 DSC08578 DSC08579 DSC08581 DSC08582 DSC08583 DSC08588 DSC08589 DSC08590 javascript image gallery lightboxby VisualLightBox.com v6.0